Hanjo Hamann / Fachtexte

Publikationen

Auswahl von 17 Fachtexten, thematisch gruppiert, sortiert von neu nach alt.
→ Auswahl aufheben

17 … Der Gewahrsam im Zwangsvollstreckungsrecht. Alles klar dank BGH!
ZJS 16 (2023), S. 29–34 … ISSN: 1865-6331

16 … Warum noch zurück in den Hörsaal?
S. 155–160 in: Bergmans (Hrsg.), Jahrbuch der Rechtsdidaktik 2020/21, Verlag BWV, Berlin 2022 … ISBN: 978-3-8305-4403-6

15 … Unsichtbare Hermeneutiken. Die schwierige Wahlverwandtschaft von Rechts- und Wirtschaftswissenschaften
RW 13 (2022), S. 299–317 … DOI: 10.5771/1868-8098-2022-2-299

14 … Ausgegraben: Die Systematik der Wissenschaften und die Stellung der Jurisprudenz
OdW 8 (2021), S. 145–146 … DOI: 10.5281/zenodo.5877418

13 … Evidenzbasierte Examensvorbereitung. Zivilrechtliche Lösungsskizzen „auf Distanz“ gelesen
ZJS 13 (2020), S. 507–517 … ISSN: 1865-6331

12 … Die Unverhältnismäßigkeit der Nacherfüllung (§ 439 Abs. 4 BGB). Ein Prüfungsschema anhand der Kriterien des Bundesgerichtshofs, mit Exkursen in die Rechtsprechung zum Dieselabgasskandal
ZJS 11 (2018), S. 412–421, gemeinsam mit Fabian Iwanczik … ISSN: 1865-6331

11 … 70 Jahre Marginalien des deutschen Staatsrechts. Nachschau auf ein vergessenes Kapitel der Nachkriegspublizistik
AöR 143 (2018), S. 282–311 … DOI: 10.1628/aoer-2018-0022

10 … Empirische Erkenntnisse in juristischen Ausbildungsarbeiten. Prüfungsschema, Zitier- und Arbeitshilfen für das Jurastudium und danach
JURA 39 (2017), S. 759–769 … DOI: 10.1515/jura-2017-0147

9 … Gedächtniskunst in der Rechtsdidaktik. Zum Wert von Eselsbrücken für Studium, Referendariat und Rechtspraxis
ZDRW 3 (2016), S. 116–135 … DOI: 10.5771/2196-7261-2016-2-116

8 … Per Anhalter durch die Urteilsformalien. Ein vergleichendes Muster für Referendare
JA 48 (2016), S. 450–453 … ISSN: 0720-6356

7 … Zeitgeistreiches. Scherz und Ernst in der Juristenzeitung: Glossen aus sechzig Jahren
Verlag Mohr Siebeck, Tübingen 2015, ISBN 978-3-16-154251-0 (207 S.), gemeinsam mit Martin Idler … ISBN: 978-3-16-154251-0

6 … Referendarsstation im juristischen Wissenschaftsverlag Mohr Siebeck
JuS 56 (2015), Nr. 3, S. 32–34 … ISSN: 0022-6939

5 … Das Geheimnis der Gedächtniskunst (II)
JJ 1 (2010), Nr. 2, S. 26–28

4 … Das Geheimnis der Gedächtniskunst
JJ 1 (2010), Nr. 1, S. 12–14

3 … „Unzulässig, aber gelegentlich nicht beanstandet“. Die Hilfsmittelverfügungen der Landesjustizprüfungsämter
myops 3 (2009), Nr. 2, S. 40–44 … ISSN: 1865-2301

2 … Student Participation in Legal Education in Germany and Europe
GLJ 10 (2009), S. 1095–1112, gemeinsam mit Lisa Rieder … DOI: 10.1017/S2071832200001498 In Germany, the possibilities of students to participate in and contribute to legal education are generally quite limited. Compared to the legal education systems in the USA and Canada, the course of studies is rather theoretical and quite anonymous. Communication between students, faculty staff and deans is rare, and classes are fairly big. As to the abstractness of the curriculum, several changes have been made to improve the situation. For example, a reform in 2003 was supposed to increase foreign language competence and provide for more specialization and practical relevance. However, the system can still (or again) be considered to be “under construction”. Many important skills are not being taught, and the awareness of the international, social and cultural contexts is largely neglected or lacking reference to the subject matter. There is an ongoing debate about further changes to the legal educational systems especially about the adoption of the Bologna Process. While some consider it inapplicable to the German system, others have already started transferring it at their university. Several federal states have meanwhile started endorsing a basic reform. However the next rulings will not be until 2011. Presently scholars, policy-makers in the field of education and economists face the challenge of devising strategies for legal education that meet the needs and interests of all ”stakeholders” while being compatible with the traditional German system. Students are curious and concerned about the future of their curriculum. Their means of participation include a) passively evaluating teachings, b) actively engaging in a student parliament or self-governed student councils of a special field (so-called Fachschaften) and c) actively involving in student organizations.

1 … Übungsfall: A Life 4 Sale
ZJS 2 (2009), S. 267–273 … ISSN: 1865-6331